Skip to Content

Generelle vilkår og betingelser

Generelle vilkår og betingelser og kundeinformasjon

I. Generelle vilkår og betingelser

§ 1 Grunnleggende bestemmelser

(1) Følgende vilkår gjelder for kontrakter som inngås med oss som tilbyder (Boni-Shop GmbH) via nettsiden www.boni-shop.no. Med mindre annet er avtalt, avvises anvendelse av eventuelle egne betingelser som du måtte bruke.

(2) Forbruker i henhold til følgende regler er enhver fysisk person som inngår en rettshandel for formål som i hovedsak ikke kan tilskrives deres kommersielle eller selvstendige yrkesmessige aktivitet. En næringsdrivende er enhver fysisk eller juridisk person eller et juridisk selskap som handler i utøvelse av sin selvstendige yrkesmessige eller kommersielle aktivitet når en rettshandel inngås.

§ 2 Inngåelse av kontrakten

(1) Gjenstanden for kontrakten er salg av varer .

Vi selger varene delvis eller utelukkende som kommisjonær i eget navn på vegne av en tredjepart som eier varene. Kontraktspartner med alle rettigheter og plikter er vi uansett.

(2) Allerede ved å legge ut det respektive produktet på vår nettside gir vi deg et bindende tilbud om å inngå en kontrakt via vårt online handlekurvsystem på de betingelsene som er angitt i produktbeskrivelsen. 

(3) Kontrakten inngås via vårt online handlekurvsystem som følger:

De varene du ønsker å kjøpe legges i "handlekurven". Via den tilsvarende knappen i navigasjonsfeltet kan du åpne "handlekurven" og foreta endringer der når som helst.

Etter å ha klikket på knappen "Kasse" eller "Gå til bestilling"  (eller lignende betegnelse) og etter å ha lagt inn dine personlige data samt betalings- og leveringsbetingelser, vil du til slutt få vist bestillingsdataene som en bestillingsoversikt.

Hvis du bruker et direkte betalingssystem (f.eks. PayPal (Express/Plus/Checkout), Amazon Pay, Sofort, giropay) som betalingsmetode, vil du enten bli ført til bestillingsoversiktssiden i vår nettbutikk eller til nettsiden til tilbyderen av det direkte betalingssystemet.

Hvis du blir videresendt til det respektive direkte betalingssystemet, foretar du der det tilsvarende valget eller innføringen av dine data. Til slutt vil bestillingsdataene bli vist som en bestillingsoversikt på nettsiden til tilbyderen av det direkte betalingssystemet eller etter at du har blitt ført tilbake til vår nettbutikk.

Før du sender inn bestillingen, har du muligheten til å sjekke, endre (også via "tilbake"-funksjonen i nettleseren) eller avbryte bestillingen.

Ved å sende inn bestillingen via den tilsvarende knappen ("betalingspliktig bestilling", "kjøp" / "kjøp nå", "kostnadspliktig bestilling", "betal" / "betal nå" eller lignende betegnelse) erklærer du juridisk bindende aksept av tilbudet, hvorved kontrakten inngås.

 (4) Dine forespørsler om å få utarbeidet et tilbud er uforpliktende for deg. Vi vil gi deg et bindende tilbud i tekstform (f.eks. via e-post), som du kan akseptere innen 5 dager (så fremt ikke en annen frist er angitt i det respektive tilbudet).

(5) Bestillingen og all nødvendig informasjon i forbindelse med kontraktsinngåelsen vil bli sendt til deg via e-post, delvis automatisk. Du må derfor sørge for at e-postadressen du har registrert hos oss er korrekt, at mottak av e-post er teknisk mulig og spesielt at det ikke hindres av SPAM-filter.

§ 3 Spesielle avtaler om tilbudte betalingsmåter

 (1) Betaling via SOFORT / Sofortüberweisung

Hvis du velger betalingsmetoden Sofort / Sofortüberweisung, vil betalingen bli behandlet via betalingsleverandøren Sofort GmbH (Theresienhöhe 12, 80339 München, Tyskland; "SOFORT"). Sofort GmbH er et selskap i Klarna Group (Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige). Forutsetningen for å bruke betalingsmetoden via SOFORT er at du har en online-banking konto som er aktivert for dette formålet. Under betalingsprosessen må du legitimere deg og bekrefte betalingsinstruksen til SOFORT. Belastningen av bankkontoen din skjer umiddelbart etter at bestillingen er sendt inn. For mer informasjon om SOFORT, se https://www.klarna.com/sofort/.

 (2) Betaling via "PayPal" / "PayPal Checkout"

Hvis du velger en betalingsmetode som tilbys via "PayPal" / "PayPal Checkout", vil betalingen bli behandlet via betalingsleverandøren PayPal (Europe) S.à.r.l. et Cie, S.C.A. (22-24 Boulevard Royal L-2449, Luxembourg; "PayPal"). De enkelte betalingsmetodene via "PayPal" vil bli vist på vår nettside og i nettbestillingsprosessen. For betalingsbehandlingen kan "PayPal" benytte seg av andre betalingstjenester; hvis det gjelder spesielle betalingsbetingelser for dette, vil du bli informert om disse separat. For mer informasjon om "PayPal", se https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/legalhub-full.

§ 4 Tilbakeholdsrett, eiendomsforbehold

(1) Du kan kun utøve en tilbakeholdsrett i den grad kravene stammer fra det samme kontraktsforholdet.

(2)  Varene forblir vår eiendom til full betaling av kjøpesummen er mottatt.

(3)  Er du en næringsdrivende, gjelder følgende tillegg:

a) Vi forbeholder oss eiendomsretten til varene til alle krav fra den løpende forretningsforbindelsen er fullt ut balansert. Før overføring av eiendomsretten til forbeholdsvarene, er pantsetting eller sikkerhetsoverdragelse ikke tillatt.

b) Du kan videreselge varene i ordinær forretningsdrift. I så fall overfører du allerede nå alle krav i fakturabeløpet som du har til gode fra videresalget til oss, og vi aksepterer overdragelsen. Du er fortsatt autorisert til å innkreve kravet. I den grad du ikke oppfyller dine betalingsforpliktelser riktig, forbeholder vi oss imidlertid retten til å innkreve kravet selv.

c) Ved tilknytning og sammenblanding av forbeholdsvarene, erverver vi sameie i den nye tingen i forholdet mellom fakturaverdien av forbeholdsvarene og de andre bearbeidede gjenstandene på tidspunktet for bearbeidingen.

d) Vi forplikter oss til å frigjøre sikkerheter som tilhører oss på din forespørsel, forutsatt at den realiserbare verdien av våre sikkerheter overstiger det sikrede kravet med mer enn 10 %. Valget av sikkerhetene som skal frigjøres, tilkommer oss.

§ 5 Garanti

(1) Lovbestemte mangelsansvar gjelder.

(2) Som forbruker blir du bedt om å kontrollere varene umiddelbart ved levering for fullstendighet, åpenbare mangler og transportskader, og rapportere eventuelle klager til oss og transportøren så snart som mulig. Hvis du ikke gjør dette, påvirker det ikke dine lovbestemte garantikrav.

(3) I den grad et kjennetegn ved varen avviker fra de objektive kravene, anses avviket kun som avtalt dersom du ble informert om dette før du inngav kontraktserklæringen og avviket ble uttrykkelig og særskilt avtalt mellom avtalepartene.

(4) Hvis du er en næringsdrivende, gjelder følgende avvikende garantibestemmelser:

a)  Som varens beskaffenhet anses kun våre egne opplysninger og produsentens produktbeskrivelse som avtalt, men ikke annen reklame, offentlige lovnader og produsentens uttalelser.

b)  Ved mangler yter vi garanti etter eget valg gjennom utbedring eller omlevering. Hvis mangelen ikke blir avhjulpet, kan du velge å kreve prisavslag eller trekke deg fra kontrakten. Mangelsutbedringen anses som mislykket etter et mislykket andre forsøk, med mindre annet fremgår spesielt av varens art eller mangelen eller de øvrige omstendighetene. Ved utbedring er vi ikke forpliktet til å bære de økte kostnadene som oppstår ved at varen flyttes til et annet sted enn oppfyllelsesstedet, med mindre flyttingen samsvarer med varens tiltenkte bruk.

c)  Garantiperioden er ett år fra leveringsdatoen. Forkortelsen av perioden gjelder ikke:

- for skader som kan tilskrives oss og som skyldes forsettlig eller grovt uaktsomt skadeverk på liv, kropp eller helse;

- såfremt vi har skjult mangelen svikaktig eller har gitt en garanti for varens beskaffenhet;

- for varer som i samsvar med sin vanlige bruk er brukt til et byggverk og som har forårsaket dets mangelfullhet;

- for lovfestede regresskrav som du har mot oss i forbindelse med mangelsrettigheter.

§ 6 Valg av lov, oppfyllelsessted, verneting

(1)  Tysk lov gjelder. For forbrukere gjelder dette valget av lov kun i den grad beskyttelsen som gis ved ufravikelige bestemmelser i loven i forbrukerens hjemstat ikke blir fratatt (gunstighetsprinsippet).

(2)  Oppfyllelsessted for alle ytelser fra forretningsforbindelsene med oss, samt verneting, er vårt forretningssted, så fremt du ikke er en forbruker, men en kjøpmann, en juridisk person i offentlig rett eller offentlig-rettslig særformue. Det samme gjelder hvis du ikke har et generelt verneting i Tyskland eller EU eller hvis ditt bosted eller vanlige oppholdssted ikke er kjent på tidspunktet for søksmålsinngivelse. Retten til også å tilkalle retten ved et annet lovbestemt verneting forblir upåvirket av dette.

(3)  Bestemmelsene i FN-konvensjonen om kontrakter for internasjonale løsørekjøp gjelder uttrykkelig ikke.

II. Kundeinformasjon

1. Selgerens identitet

Boni-Shop AS

Wissmannstraße 58

27755 Delmenhorst

Tyskland

Telefon: 04221 45 777 00

E-post: [email protected]

Alternativ tvisteløsning:

Europakommisjonen tilbyr en plattform for utenomrettslig tvisteløsning på nettet (OS-plattform), tilgjengelig på https://ec.europa.eu/odr.

 Vi er villige til, men ikke forpliktet til, å delta i tvisteløsningsprosesser ved forbrukertvisteråd.

 2. Informasjon om inngåelse av avtalen

De tekniske trinnene for å inngå en avtale, selve avtaleinngåelsen og korrigeringsmulighetene følger bestemmelsene i delen "Inngåelse av avtale" i våre generelle vilkår (del I).

3. Avtalens språk, lagring av avtaletekst

3.1. Avtalens språk er norsk .

3.2. Den fullstendige avtaleteksten blir ikke lagret av oss. Før bestillingen sendes gjennom nettbutikkens handlekurvsystem  kan avtaledataene skrives ut eller lagres elektronisk ved hjelp av utskriftsfunksjonen i nettleseren. Etter at vi har mottatt bestillingen, vil bestillingsdataene, de lovpålagte opplysningene om fjernsalgskontrakter og de generelle vilkårene bli sendt til deg på nytt via e-post.

3.3. Ved forespørsler om tilbud utenom nettbutikkens handlekurvsystem, vil du motta alle avtaledata i tekstform, for eksempel via e-post, som du kan skrive ut eller lagre elektronisk.

4. Atferdskodekser

4.1. Vi har underlagt oss kjøpersel-kvalitetskriteriene fra Händlerbund Management AG, tilgjengelig på:  https://www.haendlerbund.de/de/downloads/kaeufersiegel/kaeufersiegel-zertifizierungskriterien.pdf.

4.2. Vi har underlagt oss kvalitetskriteriene til Trusted Shops GmbH, tilgjengelig på:  https://www.trustedshops.com/tsdocument/TS_QUALITY_CRITERIA_de.pdf

5. Viktige egenskaper ved varen eller tjenesten

De viktigste egenskapene ved varen og/eller tjenesten finnes i den respektive tilbudet.

6. Priser og betalingsbetingelser

6.1. Prisene som er oppgitt i de respektive tilbudene samt fraktkostnadene, er totalpriser. De inkluderer alle prisbestanddeler, inkludert alle påløpte avgifter.

6.2. Fraktkostnadene er ikke inkludert i kjøpesummen.  De er tilgjengelige via en tilsvarende merket knapp på vår nettside eller i det respektive tilbudet, blir vist separat under bestillingsprosessen og må dekkes av deg i tillegg, med mindre det er lovet gratis levering.

6.3. Oppståtte kostnader ved pengeoverføring  (overførings- eller valutakursgebyrer fra bankene)  må dekkes av deg i tilfeller der leveringen skjer til et EU-medlemsland, men betalingen er gjort utenfor EU.

6.4. Betalingsmetodene som er tilgjengelige for deg er angitt under en tilsvarende merket knapp på vår nettside eller i det respektive tilbudet.

6.5. Med mindre annet er oppgitt for de enkelte betalingsmetodene, forfaller betalingskravene fra den inngåtte avtalen umiddelbart til betaling.

7. Leveringsbetingelser

7.1. Leveringsbetingelsene, leveringstiden og eventuelle eksisterende leveringsbegrensninger finner du under en tilsvarende merket knapp på vår nettside eller i det respektive tilbudet.

7.2. Hvis du er forbruker, er det lovpålagt at risikoen for utilsiktet ødeleggelse og utilsiktet forringelse av den solgte varen under transporten først overføres til deg når varen overleveres til deg, uavhengig av om forsendelsen er forsikret eller uforsikret. Dette gjelder ikke hvis du på egen hånd har engasjert et transportfirma som ikke er utpekt av selgeren eller en annen person som er bestemt til å utføre forsendelsen.

Hvis du er næringsdrivende, skjer levering og forsendelse på din risiko.

8. Lovbestemt mangelansvar

Mangelansvaret følger bestemmelsene om "Garantier" i våre generelle vilkår (del I).

Disse vilkårene og kundeinformasjonene er utarbeidet av jurister spesialisert på IT-rett fra Händlerbund og kontrolleres kontinuerlig for rettslig samsvar. Händlerbund Management AG garanterer for rettssikkerheten til tekstene og er ansvarlig i tilfelle advarsler. Nærmere informasjon finner du på:  https://www.haendlerbund.de/de/leistungen/rechtssicherheit/agb-service.


siste oppdatering: 09.01.2024